Welkom aan boord

09-09-2008

Kijk zaterdag 26 juli 2008 maar eens goed naar boven. De luchtvaart zal er vanaf dan helemaal anders uitzien voor ons. Europa wil mensen met een handicap of beperking onbelemmerd met het vliegtuig laten reizen. Daarom is een verordening (een Europese wet zeg maar) gestemd. Sommige rechten daaruit gelden al sinds vorig jaar, maar vanaf 26 juli van dit jaar treedt de verordening volledig in werking. Hieronder lees je meer over vijf belangrijke punten uit de verordening.

Strikte regels voor weigering

Een passagier mag nog slechts om twee redenen geweigerd worden om te reserveren of in te stappen:

- indien men om wettelijk voorziene veiligheidsredenen die persoon niet mag toelaten (bijv. wie vloeibare zuurstof wil meenemen wordt soms geweigerd)

- indien het, gezien het formaat van het vliegtuig, fysiek onmogelijk is om een persoon of zijn hulpmiddelen op een veilige manier aan boord te brengen.

Bij weigering moet de passagier op de hoogte gebracht worden van de reden. De luchtvaartmaatschappij moet zelf een aanvaardbare oplossing voor het probleem zoeken en de reeds gemaakte kosten terugbetalen of de vlucht herboeken.

Recht op assistentie

Vanaf het punt van waar je de luchthaven van vertrek bereikt (parking, station, ingang, taxihalte,…) tot aan het punt waar je de luchthaven van aankomst verlaat, heb je recht op de assistentie die je nodig hebt. Ook als je onderweg een overstap maakt, heb je recht op assistentie. Luchthavenpersoneel zorgt daarvoor tot je in het vliegtuig bent, tijdens de vlucht neemt de bemanning van het vliegtuig de assistentie over. Je kunt je melden aan een ‘aankomstpunt’, dat door de luchthaven voorzien is. De assistentie moet aan bepaalde kwaliteitseisen beantwoorden. Die moet de luchthaven vastleggen samen met de verenigingen voor personen met een handicap. Alle Belgische luchthavens moeten deze kwaliteitsgarantie ook publiceren. Zowel de luchtvaartmaatschappijen als de luchthavens moeten hun personeel opleiden om op een correcte manier assistentie te verlenen. De assistentie is in de prijs van elk ticket inbegrepen. Je assistentievraag wordt volgens internationaal vastgelegde codes doorgegeven aan de betrokken luchthavens en vliegtuigmaatschappijen.

Recht om hulpmiddelen mee te nemen

Het vervoer van een mobiliteitshulpmiddel, zoals een rolstoel, dient gratis te gebeuren. Het laadpersoneel wordt opgeleid om hulpmiddelen op een correcte manier te behandelen.

Recht op vergoeding voor beschadigde hulpmiddelen

Verloren of beschadigde hulpmiddelen dienen vergoed te worden. Tot nader order zal de schadevergoeding, volgens een algemene regel voor bagage, bepaald worden naargelang het gewicht. Dit betekent dat er maximum 1.120 euro per stuk uitbetaald wordt. Als je elektronische rolstoel beschadigd wordt of verloren geraakt, is die schadevergoeding natuurlijk veel te laag. De Europese Commissie werkt hiervoor een verdere regeling uit.

Recht om een assistentiehond of geleidehond mee aan boord te nemen.

Dieren moeten in het bagageruim vervoerd worden, maar voor erkende assistentiedieren wordt een uitzondering gemaakt. Zij mogen, zonder extra kosten, met hun baasje in de kabine plaatsnemen. De erkenning van assistentiedieren is nog niet volledig uitgeklaard.

Geen toverformule

Deze regels zullen wellicht de problemen niet in een handomdraai ongedaan maken, maar we mogen wel verwachten dat vliegtuigreizen op termijn een stuk vlotter zullen verlopen voor iedereen met een handicap of beperking. In elk land worden de verenigingen voor personen met een handicap of beperking. In elk land worden de verenigingen voor personen met een handicap actief betrokken bij de opleidingen en aanpassingen. Dit is een belangrijke, maar zware opdracht.

De Europese verordening geldt voor alle lidstaten en luchtvaartmaatschappijen die in Europa gevestigd zijn. Ook alle commerciële vluchten die een Europese luchthaven aandoen, zullen er door beïnvloed worden. Zowel wie een lijnvlucht neemt als passagiers van een lagekostenmaatschappij zijn door deze regeling beschermd. De regel komt trouwens niet alleen passagiers met een officieel erkende handicap ten goede, maar geldt voor iedereen die (tijdelijk of permanent) hulp of hulpmiddelen nodig heeft.

De verordening is zeker een stap in de goede richting. Toch zijn nog niet alle vragen opgelost. Zo ligt de voorziene vergoeding voor beschadigde hulpmiddelen nog te laag. Ook laat de regeling nog een paar betrokken partijen buiten schot. Hoe zullen de reisbureaus en touroperators met deze regeling omgaan? Zullen de vliegtuigbouwers bij het ontwikkelen van nieuwe types rekening houden met de toegankelijkheid en worden in afwachting de bestaande toestellen zo goed mogelijk aangepast? … Organisaties zoals EDF, die onze belangen op Europees niveau behartigen, volgen dit verder op.

Bron: Handiscoop

Share