Nieuw bij FOD vanaf 1 maart: De groene lijn geeft gratis informatie aan mensen met een handicap

26-02-2010

Vanaf maandag 1 maart kunnen mensen met een handicap via het nieuwe en gratis nummer 0800 987 99 terecht bij het contact center van de Directie-generaal Personen met een handicap (DGPH). Mensen met een handicap kunnen er bellen met vragen over hun rechten, hun aanvragen, dossiers of brieven. "Het gratis groen nummer is een stap vooruit naar een optimale toegankelijkheid van de diensten van de DGPH. Iedereen die een vraag heeft over zijn of haar rechten, kan die nu gratis stellen. Dit is geen overbodige luxe gezien heel wat aanvragers zich in een moeilijke financiële situatie bevinden!” legt de staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Personen met een handicap , Jean-Marc Delizée, uit.

De invoering van de groene lijn zal 350.000 euro kosten. "We doen hier een belangrijke budgettaire inspanning om de drempel naar de administratie te verlagen,” vindt staatssecretaris Delizée. Een efficiënte en klantvriendelijke administratie is een van de streefdoelen uit zijn beleidsnota. “De DGPH wordt een moderne administratie en haar dienstverlening verbetert stap voor stap. Het callcenter is daar een voorbeeld van. Het is het eerste callcenter in België waar het personeel van thuis uit kan werken.”

Jaarlijks bellen zowat 530.000 mensen naar het contact center van de DGPH. Alle oproepen voor de DGPH worden er gecentraliseerd . Het center werd opgestart in 2005 en was tot nu toe bereikbaar op 02 507 87 99. Dat wordt nu vervangen door het gratis nummer 0800 987 99. Het contact center is elke werkdag telefonisch bereikbaar tussen 8u30 en 16u30 . Mailen kan naar HandiN@minsoc.fed.be .

Share